Jul 12

Per estudiar la veritat és necessari dubtar, en quant sigui possible, de totes les coses.

René Descartes
Filòsof

Origen i contradiccions de la piràmide nutricional

Des de fa dècades s’han culpat als greixos de la malaltia cardiovascular, principal causa de mort al món segons la OMS [referència]. Això ha modelat les recomanacions nutricionals que tots coneixem.

En aquest article busquem l’origen de la piràmide nutricional actual i expliquem quines contradiccions alberga.

Tot plegat ens porta a la següent pregunta: i si els greixos no fossin els veritables culpables?

Comencem!

L'ESTUDI DELS 7 PAÏSOS


L’any 1958 un científic americà, Ancel Keys, va realitzar un estudi anomenat l’Estudi dels 7 països [referència], el qual investigava la associació entre dieta i malaltia cardiovascular.

L’estudi va revelar que els països on es consumien més greixos eren els que que tenien més morts per malaltia cardiovascular. Per tant, aquestes havien de ser conseqüència de la dieta.

Però aquest estudi tenia un problema: Ancel Keys hi va deixar fora intencionadament països on la gent menjava molt greix i on pràcticament no existien morts per malaltia cardiovascular (com Holanda, Noruega o França):

Per altra banda, posteriorment es va constatar una altra gran contradicció: en poblacions de caçadors-recol·lectors amb elevat consum de greix (com els Inuit, Masai, Rendille o Todelau) la malaltia cardiovascular era gairebé inexistent:

En conclusió, Ancel Keys només va utilitzar les dades dels països que suportaven la seva teoria.

Aquest estudi “esbiaixat” va guanyar massivament l’atenció dels mitjans de comunicació, i va assentar les bases de les recomanacions oficials i la piràmide nutricional actual.

Fins i tot la revista Time publicava una portada criminalitzant al colesterol l'any 1984:

ENTENENT ELS ORÍGENS DE LA PIRÀMIDE NUTRICIONAL


A la dècada dels anys 70, i suportats per l’estudi dels 7 països, el govern suec primer, i després l’americà, varen publicar unes guies nutricionals per combatre la malaltia cardiovascular.

Aquestes recomanacions varen ser criticades per molts científics, que asseguraven que el veritable culpable de les morts per aquesta malaltia era el sucre i no el greix. Un d’ells era John Yudkin, qui va escriure el llibre “El sucre: pur, blanc i mortal”.

Les recomanacions consistien bàsicament en:

  • Menjar poc greix i poc colesterol.
  • Menjar més carbohidrats.

Aquestes recomanacions varen provocar un descens del consum d'aliments com la carn o els ous, i un gran augment del consum de cereals (com la pasta), molts cops en forma de processats (com el pa o els cereals per esmorzar).

Així va néixer la primera piràmide nutricional, amb aliments alts en carbohidrats a la base, i relegant aliments alts en greixos a dalt. Fixa’t que els cereals estan primer que les fruites i verdures, cosa sorprenent.

50 anys més tard la piràmide es manté gairebé intacte en la seva essència.

Piràmide als anys 70, publicada pel govern dels EEUU:

Piràmide l'any 2017, publicada per la Societat Espanyola de Nutrició Comunitària (SENC) [referència]:

5 CONTRADICCIONS DE LA PIRÀMIDE NUTRICIONAL


  • CONTRADICCIÓ 1: Com saps es basa en un estudi esbiaixat.
  • CONTRADICCIÓ 2: Altres estudis que posteriorment varen avalar aquestes recomanacions oficials són estudis observacionals (els quals indiquen associació però no causalitat: en parlarem en un proper article), i molts cops són estudis subvencionats per empreses o grups d’interès (també tocarem aquest tema més endavant). Estudis i assajos clínics posteriors amb molt major grau d’evidència científica mostren que aquestes recomanacions no funcionen.
  • CONTRADICCIÓ 3: A la base de la piràmide tenim aliments que no hem menjat durant la major part de la nostra evolució (cereals, farines, pasta...), mentre que aliments que han estat el substent dels nostres ancestres queden relegats a la part alta de la piràmide (com la carn o els ous).
  • CONTRADICCIÓ 4: La nutrició és una ciència molt jove (per exemple la leptina, hormona clau en el sistema de fam-sacietat del nostre cos, no es va descobrir fins l’any 1994 [referència]. Com és possible que en gairebé 50 anys la piràmide sigui pràcticament la mateixa tot i els nous descobriments?
  • CONTRADICCIÓ 5: La publicació de la primera piràmide, a Suècia, va coincidir amb una crisis econòmica [referència] amb una pujada general dels preus dels aliments. Si et fixes amb aquestes noves recomanacions era molt més econòmic omplir la cistella de la compra: aliments més econòmics a la base (cereals, pa, pasta, arròs...) i els cars a dalt (carn, ous, oli...). Casualitat?

I SI ENS VÀREM EQUIVOCAR?


La idea de que el greix saturat causa la malaltia cardiovascular és la base de les polítiques nutricionals actuals, i la raó per la qual les autoritats sanitàries recomanen baix en greix i “alt en carbohidrats”, portant a la “criminalització” i a la por als greixos animals, i al seguiment massiu de dietes basades en cereals.

No obstant, “curiosament” l’epidèmia d’obesitat als EE.UU. comença just quan es comencen a publicar aquestes recomanacions [estudi].

L’evidència científica posa cada cop més de manifest que ens vàrem equivocar.

La major estafa científica d'aquest segle, possiblement de qualsevol segle.

George Mann
Escriptor

Si comparem dietes altes en carbohidrats i baixes en greixos amb dietes baixes en carbohidrats i altes en proteïnes i greixos animals, aquestes últimes reporten millors resultats en baixada de pes i risc de malaltia cardiovascular [estudi] [estudi]. Aquests estudis són meta-anàlisis d'assajos clínics controlats, considerats el major grau d'evidència científica possible.

Fins i tot a la portada de la revista Time del mes de juny de 2014 apareixia el següent missatge: “Menja mantega. Els científics varen culpabilitzar als greixos. Per què estaven equivocats”.

CONCLUSIONS


La ciència ens mostra que una dieta alta en carbohidrats (generalment a base de cereals) i baixa en greixos animals no és efectiva per la majoria de persones. No obstant:

  • Al darrera existeix una potent indústria alimentària i moltes reticències polítiques que fan difícil canviar això, fet denunciat per exemple per l’associació científica Dietética sin Patrocinadores.
  • Segons aquest estudi, passen 17 anys des de que el resultat d'estudis científics passen a la pràctica clínica.

Per altra banda, el seguiment de les recomanacions oficials basades en la piràmide nutricional han portat a que en l'actualitat el 75% de les calories que consumim provinguin d'aliments que no hem menjat durant el 99,5% de la nostra evolució, segons la FAO: cereals (22%), sucres i altres endulçants (18%), olis vegetals (17%), lactis (11%) i begudes alcohòliques (4%)..

En conclusió, més que pensar en la piràmide nutricional, potser hauriem de començar a pensar en augmentar el consum d'aliments reals (aquells amb els que hem conviscut al llarg de la nostra evolució: fruita, verdura, carn, peix, ous, tubèrcles...) i reduïr el de productes processats i ultraprocessats (habitualment tots aquells que venen envasats i que porten una etiqueta amb ingredients, entre els quals sol haver sucre, farines, sal, estabilitzants, colorants, conservants o edulcorants, entre molts d'altres).

Això probablement anirà en contra de la indústria dels processats, però anirà a favor de la teva salut ;-)

T'animes a fer-ho??

Salut i natura!


Seguir

Sobre l'autor

La meva passió per la natura i l'esport va fer que canviés el gimnàs per la natura, les màquines pels arbres i les peses per les roques. Sumat amb nous hàbits de vida he trobat coherència amb el que menjo i amb el que faig, més motivació, més benestar, més salut i... sentir-me més humà!

Deixa un comentari:

Leave a Comment:

E-BOOK GRATIS



Vols ​​millorar la teva ​salut​?

Uneix-te a ​NATURAFIT i descobreix ​​7 claus ​i ​accions específiques que t'ajudaran ​a millorar la teva salut​.

100% lliure d'spam. No compartirem el teu mail amb ningú. L'utilitzarem per enviar-te l'E-book.

x