Dic 21

Tant preval la salut per sobre de tots els bens exteriors que probablement un captaire sà sigui més feliç que un rei malalt.

Arthur Schopenhauer
Filòsof

ELS 3 PILARS DE LA SALUT

1. QUÈ ÉS LA SALUT?


A vegades s'entén salut com “absència de malaltia”, però aquesta definició és simplista.

Tenir salut va més enllà d'això: implica tenir les necessitats humanes cobertes.

Aquestes necessitats no són només físiques. De fet, segons el preàmbul de la constitució de l’Organització Mundial de la Salut (OMS), la salut és “un estat de complet benestar físic, mental i social, i no només l’absència de malaltia o afeccions” (referència).

2. ELS 3 PILARS DE LA SALUT


No estem parlant de tenir un cos escultural, guanyar més diners que el veí o tenir més “M’agrada” al Facebook.

Les necessitats humanes són el resultat de milions d'anys d'evolució humana, i es resumeixen en els 3 pilars pilars de la salut:

  1. Necessitats físiques cobertes (SALUT FÍSICA).
  2. Necessitats emocionals (i espirituals) cobertes (SALUT EMOCIONAL).
  3. Necessitats socials cobertes (SALUT SOCIAL).

A continuació repassem cadascun d'aquests pilars i et proposem alguns consells per treballar-los.

1 - SALUT FÍSICA : necessitats físiques cobertes.

L’ésser humà ha necessitat d’un cos fort, funcional i saludable per sobreviure al llarg de l’evolució (per caçar, recol·lectar, fugir de perills...). No podem gaudir d'una bona salut global sense un cos saludable.

Algunes idees de com aconseguir-ho:

2 - SALUT EMOCIONAL : necessitats emocionals (i espirituals) cobertes.

El desenvolupament de les emocions humanes ha sigut beneficiós per la nostra supervivència al llarg de l’evolució. No obstant, en el món modern alguns pensaments i emocions poden jugar en la nostra contra.

Alguns consells per millorar en aquest àmbit

  • Accepta’t i estima’t tal i com ets. Si hi ha coses que no t’agraden de tu, treballa per canviar-les. Si tens punts febles, treballa per millorar-los.
  • No endevinis, no suposis, no jutgis. La majoria de vegades que fem un judici universal hem saltat d’una veritat limitada a una falsedat generalitzada.
  • Agraeix tot el que tens. Molts cops no valorem tot allò que tenim ja que ho donem per suposat (una dutxa d’aigua calenta, un llit on dormir, dues cames per caminar...). Aixeca’t al matí donant les gràcies per tot allò que tens i poder viure un dia més.
  • Sent amor i transmet amor, per les persones que estimes i pel que fas cada dia.
  • Ajuda als altres, sense esperar res a canvi.
  • Gaudeix dels plaers diaris amb intensitat, actua amb propòsit i marca't reptes il·lusionants.
  • Esbrina què t’apassiona. Fes activitats i regala’t moments per coses que t’agraden. Dedica't temps per autorealitzar-te.
  • Creu en tu i busca la teva millor versió. Tots naixem amb un potencial innat. No et posis excuses, només depèn de tu desenvolupar-ho.
  • Dona el màxim de tu cada dia.
  • Tingues pensaments positius i productius. Tenir un pensament genera una emoció, una emoció genera l’activació d’una zona cerebral, i l’activació d’una zona cerebral allibera un determinat tipus d’hormones i neurotransmissors per tot el teu cos. Un pensament és com una droga. Fes que aquesta droga jugui al teu favor.
  • Aprèn a fer-te conscient de les teves emocions i gestiona-les adequadament. És impossible que el nostre cervell estigui el 100% del dia generant emocions positives. Per tant, quan en tinguis de negatives simplement accepta-les i dona-lis una sortida adequada (per exemple sortint a fer esport!). No deixis que et sabotegin.
  • Obre’t i experimenta. Surt de la teva zona de confort de tant en tant.
  • Tingues una ment oberta. Una ment amb pensaments negatius (com per exemple “no puc”, “no sóc capaç”...) et limiten. Canvia aquest diàleg intern i pregunta’t: “què passaria si pogués fer-ho?”, “què passaria si fos capaç de fer-ho?”.
  • Fes-te responsable de la teva situació actual. Si dones la culpa de tot el dolent que et passa als altres (als polítics, a la societat, a la conjuntura econòmica, etc.), estàs assumint que la teva vida depèn de factors externs, i no de tu i del que tu facis. Pren el control de la teva vida i fes-li front, amb actitud i accions productives.
  • Medita: igual que l’exercici físic modela el teu cos, la meditació modela la teva ment, i a més pot fer canviar l’expressió dels teus gens. A dia d'avui estan sobradament estudiats i demostrats els beneficis d’aquesta pràctica. I... que la falta de temps no sigui una excusa! Pots començar mediant 1 minut al dia.

3 - SALUT SOCIAL: necessitats socials cobertes.

Els humans som animals socials. L’evolució i supervivència de la nostra espècie no hagués estat possible sense els vincles entre els diferents membres de tribus o comunitats, l’objectiu dels quals era cooperar, compartir, ajudar...

Algunes de les claus per tenir salut social són les següents:

  • Sigues sociable. És bo i molt humà utilitzar la solitud quan la necessitis, però com a norma general no t’aïllis.
  • Busca la teva tribu. Apropa’t a persones que estiguin en la mateixa onda que tu, amb les que puguis tenir afinitat i interessos comuns. Una tribu pot ser la teva família, els teus amics, persones anònimes unides per un mateix ideal, una mateixa causa o una mateixa afició, etc...
  • Aporta valor a aquesta tribu. Comparteix, ajuda i dóna!
  • Recolza’t en ella quan ho necessitis. En moments difícils segur que estarà allà per ajudar-te.

3. EMPODERA'T DE LA TEVA SALUT!


Quan ens manca salut no podem resignar-nos amb excuses del tipus “és la genètica” o “tinc mala sort”.

És moment d’empoderar-te de la teva salut!

Per fer-ho hauries de:

  • 1er. Entendre què és la salut i els pilars sobre els que s’assenta.
  • 2on. Entendre que la salut no és una qüestió de sort o genètica. La salut es treballa cada dia. Òbviament hi ha un factor genètic, però el 80% de la teva salut depèn de tu, no de factors externs. Per tant ets el màxim responsable, i està en les teves mans canviar o millorar!
  • 3er. Treballar la salut dia a dia, des de diferents fronts (físic, emocional/espiritual i social).

4. CONCLUSIONS


  • La salut depèn de tu i dels teus actes. No perdis energia en culpar a la genètica o a la mala sort. Utilitza aquesta energia en canviar el que sí està al teu abast (i que és més del que et penses).
  • La salut es treballa des de diferents fronts: no només has de fixar-te en la part física, sinó també en l’emocional i la social.
  • La salut es treballa poc a poc, dia a dia. No t’obsessionis. Ves avançant marcant-te reptes i objectius assumibles, al teu abast. Segur que quan d’aquí un any miris enrere, veuràs que el que eren petits passos s’han convertit en un gran salt!!
  • Treballa i intenta cobrir les necessitats humanes buscant un equilibri entre els 3 pilars que sustenten la salut.

Si trenquem aquest equilibri (mala alimentació, poc descans, sedentarisme, soledat, estrès, no sentir amor, no nodrir-se de bones relacions socials, etc.) apareix dolor, malaltia o manca d'autoestima (no puc, no serveixo, no sóc prou bo, em sento sol, em sento trist...).

Som el que fem dia a dia, de tal manera que l'excel·lència no és acte, sino un hàbit.

Aristòtil
Filòsof i científic grec

Voluntat, constància i actitud és l'únic que necessites  ;-)

GAUDIR D'UNA BONA SALUT ESTÀ A LES TEVES MANS. EMPODERA'T D'ELLA!!

Salut i Natura!


Seguir

Sobre l'autor

La meva passió per la natura i l'esport va fer que canviés el gimnàs per la natura, les màquines pels arbres i les peses per les roques. Sumat amb nous hàbits de vida he trobat coherència amb el que menjo i amb el que faig, més motivació, més benestar, més salut i... sentir-me més humà!

Deixa un comentari:

Leave a Comment:

E-BOOK GRATIS



Vols ​​millorar la teva ​salut​?

Uneix-te a ​NATURAFIT i descobreix ​​7 claus ​i ​accions específiques que t'ajudaran ​a millorar la teva salut​.

100% lliure d'spam. No compartirem el teu mail amb ningú. L'utilitzarem per enviar-te l'E-book.

x